Biometar 80/2,8

Eszközök
0
Az adott értékelés: nincs

Ha az ember fia (vagy lánya) megveszi élete első (vagy sokadik) SLR/DSLR gépvázát, az első lelkesedést gyakran követi a kétségbeesés. Jaj Istenem, milyen objektívet vegyek. Nos igen, a gépváz múlandó dolog, az objektív azonban örök. Nem egy-egy váz szolgáltatásai miatt jegyzi el az ember szinte örökre magát egy-egy gyártóval, hanem sokkal inkább a vázak árának többszörösébe kerülő objektívek miatt.

Gyakran azonban a váz vásárlása miatt már amúgy is lapos pénztárcánk nem bír el még egy-két-három, darabonként "párszázezer" forintba kerülő objektívet. ÿgy aztán (különösen ha tapasztalatlan kezdő SLR/DSLR tulajdonosról van szó) látótérbe kerülnek a különböző érdekesnél érdekesebb gyártmányú üvegek. Nagy többségük igen hasonlít ez objektívekhez (mármint ha a közös ismérve az objektíveknek, hogy átengedik a fényt). Az ezekkel a "csodákkal" készült képek azonban nem eredményeznek mást mint csalódást. (Figyelem itt most egy "elitista" megjegyzés következik). Persze a csalódás sokban függ attól, hogy mennyire igényes a fotós és, hogy mi a végső média amin a műve megjelenik. Ha 9x13 méretű családi emlékképek vagy 800x600 webes galéria a cél, nos akkor tulajdonképpen mindegy mi van a gépen, csak áteressze a fény valamennyire. Ha azonban A3 vagy nagyobb inkjet vagy lightjet nyomat, esetleg vetítésre kerülő dia a célunk, (azaz valahol a "fine art" felé tartunk). Nos akkor az újonnan pár tízezer forintért kapható csoda hiperzoom DG XY QR TY Macro objektíveket inkább felejtsük el.

Mit tehetünk, ha nem akarunk/tudunk százezreket kiadni objektívekre, mégis valamennyire minőségi képeket szeretnénk készíteni. Nos ebben az esetben fordulhatunk a régi idők objektíveihez. Érdekes módon ezek az M42, Psix, K etc. csatlakozással rendelkező objektívek meglepően olcsók és minőségük pedig nagyon jó. (mint már említettem az objektív örök). Persze a választék ebben az esetben is nagy. Ebben a cikksorozatban egy kis útmutatót szeretnék nyújtani ezekhez az "alternatív objektívekhez", cikkenként egy-egy klasszikus objektív bemutatásával.

A Pentacon 500/5,6 és a Zenitár 16/2,8 után egy általánosabb célú objektívről lesz szó. Ez az üveg a szép napokat megélt Pentacon SIX gépek alapobjektíveként ismertté vált Biometar 80/2,8. Középformátumú objektívhez képest meglepően kicsi és kompakt felépítésű, mindössze 280g. Összesen 5 lencsetagot tartalmaz 4 csoportban. Több változatban is gyártotta a Jénai Carl Zeiss művek. Leginkább használható az MC bevonattal rendelkező teljesen fekete változat.

A rekeszt 2.8 és 22 között állíthatjuk. Az élességállítás nagyon finoman az első gyűrű teljes fordulata alatt történik. Közelpontja 1m. A rekesz pedig nyolc lamellából áll.

A Psix rendszerben az M42 objektíveknél megszokottal pont ellentétesen működik a blendebeugrasztás, azaz ha az objektív végén lévő pöcök nincs benyomva akkor a blende folyamatosan állítható, ha pedig benyomjuk akkor az nyitja a blendét. Emiatt a megoldás miatt nincs szükség A/M átkapcsolóra ha M42 vagy más illesztéssel használjuk az objektívet.

Ha Canon vázon szeretnénk használni, szükségünk van egy átalakítóra ami az objektív Psix végét Canon formára hozza. Ezt legkönnyebben egy Psix/M42 és egy M42/Canon átalakító kombinációjával érhetjük el. Ilyen átalakítót szinte mindegyik fotós börzén találunk pár ezer forintért. Ha átalakítóval kisfilmes gépen, vagy DSLR-en haszáljuk akkor az 55x55mm kirajzolt képnek csak a középső (optikailag legjobb) részét használjuk, így a kapott kép minősége nagyon jó lesz. (Elgondolkoztató, azaz inkább barkácsolásra inspiráló, hogy egy ekkora képet kirajzoló objektívet egy 1.6-os crop faktorú DSLR gépen használva rengeteg optikai tartalék van a shift és tilt mozgások megvalósítására. Hmm....)

Az objektív rajzolata f2.8-nál kicsit lágy, ami tökéletes portréobjektívvé teszi. F4-től pedig a rajzolat meglepően éles, összevethető a Canon 70-200/2.8L által produkáltakkal.

Az objektívvel és 10D-vel készített tesztképeket a galériában (http://www.fototipp.hu/filebrowser/Tesztkepek/Biometar80mm) lehet megtekinteni.

Az Biometar 80/2,8 ára beszerzési forrásonként és állapottól függően változik, de általában 6000 és 10000 forint közötti áron hozzájuthatunk egy jól működő,kifogástalan üvegű példányhoz. Portrézáshoz, kistelének általános célú objektívnek, vagy éppen panorámázáshoz tökéletes.

Hozzászólások

csicsi
2005, március 24 - 22:18
csicsi képe

Hmm...

Igen, szépek és jók a manuál m42-es obik.

Csak egy észrevétel velük kapcsolatban: nagyon nehéz az élesség pontos beállítása! Legalábbis az én 300D-men. 10D-n se hiszem, hogy van mérőékes mattüveg...

Szóval trükkök lehetőségek a velük való élet megkönnyítésére?

Üdv!

emyl
2005, március 25 - 10:27
emyl képe

Igen, szépek és jók a manuál M42es obik...

Viszont a "nagyon nehéz az élesség pontos beállítása" kezdetű észrevételed nem helytálló, amennyiben az M42es obikra vonatkozik... a 300D-re viszont igen :-)

Próbáld ki egyszer Pentaxon, meg fogsz lepődni! ...főleg ha abban is ki van cserélve a mattüveg prizmapárosra (lásd még: mérőékes... 4000 forint ha jól emléxem...)

üdv

emyl

Sefi
2005, március 25 - 10:46
Sefi képe

Néhány eszközzel és egy kis gyakorlattal nagyon jól lehet fókuszálni az AF gépeken is.

- Kereső nagyító (eszköz)

- Szálkereszt paralax fókuszálás (technika)

- EF objektív szimulátor M42 átalakítóba építve

- Végső esetben a mattüveget is ki lehet cserélni mérőékesre pár ezer forintból.

Rövidesen mindegyik itt felsorolt módszerről lesz cikk.

csicsi
2005, március 25 - 11:23
csicsi képe

Tűkön ülve várom a cikket!

Bajusz Huba
2005, április 9 - 20:17
Bajusz Huba képe

Ez nagyon jó téma !
Várjuk a részletes kifejtését.

Azt hiszem sokunknak vannak problémái a 300 D keresője miatt a manuális fókuszálással.
Nagyon várjuk a tanácsokat, hogyan javíthatnánk a gép "veleszületett" képességein.

Szívesen venném a használóktól a 300 D utáni Canon gépek gyakorlati értékelését, vagy összehasonlítását is ebből a szempontból.

csicsi
2005, március 25 - 11:26
csicsi képe

A 300D-n igen nehéz. Kipróbáltam a Prakticámon és láss csodát...

Félreértettél.

emyl
2005, március 25 - 11:58
emyl képe

"Kipróbáltam a Prakticámon és láss csodát..."

Prakticával kipróbálni még jobb, nagy és világos a keresője van (a Pentax MZ5N-hez képest is)...

Viszont nem értettelek félre...

Azt írtad hogy jók az M42esek... aztán köv mondatban (mintegy folytatva a gondolatsort) hogy az az észrevételed velük kapcsolatban, hogy nehéz élességet állítani. Ezután mellékesen hozzáteszed hogy legalábbis a 300D-n, meghogy a 10D-n (ami ugyebár magasabb kategória) sincs cserélhető mattüveg.

Ez - józan paraszti ésszel végiggondolva - úgy néz ki, mintha az M42es obik hibája lenne hogy nem lehet velük élességet állítani, holott ez a 300D tetű (mielőtt valaki félreérti: kicsi, sötét, tehát használhatatlan ) pentatükrös keresőjének a hibája. Az hogy a Kanon ilyet tesz a gépeibe (a 350D is ilyet kapott de az még kisebb, úgy tűnik próbálják a népet leszoktatni a MF-ról) és nem teszi lehetővé hogy kicseréld a mattüveget hanem kénytelen vagy AF-et vagy egyéb (persze kanon gyártmányú, tehát K drága) kiegészítőket használni, az a fenti cég taplósága...

Ha mégis azt gondoltad hogy a 300D-n nem tudsz rendesen élességet állítani M42es obikkal azért, mert annak szar a keresője, akkor viszont nem azt írtad amit gondolsz...

Nem kötözködni akartam, csak gondoltam jobb, ha tisztázzuk a félreértéseket...

Üdv

emyl

csicsi
2005, március 25 - 12:05
csicsi képe

Igen, azt szerettem volna írni, hogy 300D-n manuálisan szinte lehetetlen (vagy valamiért nekem nem sikerül) élesre állítani, tök mindegy milyen, optikát. Nincs harag!

Üdv!

Obi vadász
2005, április 8 - 03:59
Obi vadász képe

Nem ilyen bonyolult az ügy, az orosz Jolos gyárt Psix/EOS adaptert.

http://www.kamepa.ru/pages/photo.php?id=1

Egy kérdés: EOS 10D-n a Biometar 80-as milyen relativ fókusztávolságnak felel meg?

Sefi
2005, április 8 - 07:41
Sefi képe

Egy 80mm-es objektív 80mm-es marad, bármilyen gépre teszed. Azaz a 10D-n 80mm x1.6crop virtuális gyútávnak fog megfelelni.

Amivel keverheted az a képszög. Ami függ az film/érzékelő mérettől. A 80mm képszöge 6x6 filmen 56fok ugyanezt a képszöget leica kockán 40mm-es objektív adja. Leica kockán a 80mm 30 foknak felel meg, azaz 6x6 esetén ez normál objektív, leicán kistele.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti