WhiBal - Fehéregyensúly csak pontosan
Ha azt mondom fehéregyensúly, akkor aki már régebben belemerült a digitális fényképezés mocsarába annak egyből beugrik miről van szó. A legtöbbször belső térben főleg vegyes fénynél kell módosítanunk rajta. A legszembetűnőbb emberfotónál, pl. arc színnél kell változtatnunk rajta,de a havas tájnál is kompenzálnunk kell.
Az ember általában szemre lövi be, de van akinek fel sem tűnik ,hogy kínai lett. Mióta megvan a R2400 nyomtatóm azóta kötelező komolyan vennem a színeket ezeket pedig erősen befolyásolja a White Balance, azaz fehéregyensúly.
Ha raw formátumban fényképezünk, akkor persze nem kell igazán foglalkoznunk a fehéregyensúly beállításával, mivel ez a paraméter majd csak bemenő adatként fog szerepelni a raw konverziónál. Viszont amire szükségünk lehet, az valami referencia amiről megállapíthatjuk, hogy az adott fényviszonyok mellett, vajon mi is volt az ideális fehéregyensúly. (Tudom itt egy kis fogalomzavar van, mivel amit itt fehéregyensúlyként emlegetünk az valójában a megvilágítást adó fényforrás Kelvin fokban meghatározott színhőmérséklete. A színhőmérséklet pedig nem más mint a fényforrás által adott fény színösszetevőinek jellemzésére használt érték, amely elméletileg annak a fekete sugárzó testnek a hőmérsékletével egyezik meg, amely ugyanolyan színösszetételű fényt ad mint a jellemezni kívánt fényforrás.)
Sokféle dolgot használhatunk referenciának, azonban az jelenleg kapható egyik legjobb ilyen eszköz a Michael Tapes nevével fémjelzett WhiBal. Ez egy speciális műanyag fehéregyensúly referencia kártya. Készítői megpróbálták optimalizálni szinte minden fényviszonyhoz (az uv sugárzásra is gondolva). Úgy működik ,hogy minden helyszínen (vagy eltérő fényforrásnál) csinálunk egy felvételt a kezünkben tartott WhiBal-ról. Majd ezt a képet használva referenciaként a raw konverterben pontosan be tudjuk állítani a fehéregyensúlyt.
Miért nem jó egy fehér papírlap? Nos, a kérdés jogos.
A helyzet az, hogy ahány papír annyiféle szín, ráadásul ezek teljesen másként néznek ki eltérő fényviszonyok mellett, van amelyikben van optikai fehérítő, van amelyikben nincs, van ami egészen gyengén, de színezett, van amelyik nem.
A karácsonyi családi sorozatot egy energiatakarékos izzókkal bevilágított lakásban követtem el, 580 -as vakuval karöltve, ami a marketing szerint még manipulálja is a wb-t. Természetesen jómagam is hibáztam, mert fent maradt a sky szűrő mivel előtte tájképezni voltam. Az eredmény első ránézésre kiábrándító lett, nyilván szemre után lehetett volna húzni de azt nem mindig találja el az ember. A WhiBal-t használva azonban sikerül pontosan beállítanom a fehéregyensúlyt.
A tapasztalataim alátámasztására csináltam egy rögtönzött házi tesztet. Az eredmény azt mutatja, hogy akár több mint 500 Kelvin eltérés is lehet a fehér papír és WhiBal által adott érték között, a félnyképezőgép automatikus WB vagy izzólámpa beállításai által adott értékekhez képest pedig még ennél is nagyobb az eltérés!
A jobb oldali ábrán látható ,hogy a fehér papírt tekintve referenciának nem is fehér wb-t kapunk hanem sárgást (izzófénynél).
WhiBal -al korrigálva, a két sárgás kép után hidegnek tűnhet, pedig ez a jó.
A használat igen egyszerű, a lefotózott WhiBalt az raw konverter (jelen esetben a RawShooter) jobb oldali Correct fülén található pipetta ikon lenyomása után a fehér v. szürke fölé állunk majd megnyomjuk a shift gombot utána pedig mintát veszünk egy egérkattintással
A fehéregyensúly beállításán kívül a jobb konvertereknek megmondható a legsötétebb (Pick shadow point) és legvilágosabb pont (Pick highlight point) a képen. Esetünkben rámutatunk a képen a WhiBal fekete és fehér részére majd tetszőlegesen tovább másolhatjuk ezt az adott sorozatra (RSP-nél ctrl+v vel). Ezek kijelölésével a Levels értékek húzhatóak be közel kész értékre. Mielőtt megkérdeznétek a szürke kártyák nem 18%-osak és nem fénymérésre vannak hanem szintén a fehéregyensúlyra, mivel a light gary néha jobb érteket ad, mint a fehér. Adott fényeknél ezekkel szintén tökéletesre állítható az egyensúly. A gyártó a Gretag vagy Kodak szürketábla használatát javasolja fénymérésre, de a National Geographic könyv belseje is jó. :)
Voltak próbálkozások a WhiBal előtt is, de nem igazán terjedtek el. Ilyen volt az Expodisk.
Ezt mindig fel kellett illesztenünk az objektív elejére majd a váznak kézi fehéregyensúlyt kel-lett állítanunk. Sajnos nem igazán lett ez a megoldás népszerű mert: ahány obi annyi szűrőméret, törékeny műanyag,a raw konverter nem tudja rugalmasan kezelni, meg aztán amúgy is új idők járnak..
Az eszköz több fajta kivitelben/méretben létezik, én a legolcsóbb verziót a 40$-os alapkittből rendeltem ami névjegykártya méretűre csukható ,könnyedén befér bármely fotós táskába.
A fizetésnél mindenképp érdemes a hitelkártyát választani, mert különben gonosz erők hibát írnak ki a PayPal rendszer-és az online áruház között, mivel az ékezetes karakterek miatt (név, cím)nem lehetett összefésülni az adatokat. Sajnos az ember megfeledkezik ilyenkor a 8 órás időeltolódásról és arról , hogy nem a pénzünk eltüntetésére hanem a megelégedésünkre hajtanak... Így sikerült más egyebekkel kétszer megrendelnem a cuccot. No sebaj ,hiszen odaát nem kisebb pápa segített a bajomon, mint Michael Tapes. Ő a Pixmantec support fórumát viszi és jó néhány találatot fog kidobni a kereső a http://luminous-landscape.com/ -os publikált cikkei közül is. Néha nem is értem, a jenki mentalitás már-már túl humán a magyar valóhoz képest.
Összességében elmondható, hogy hasznos dolog a tökéletesség felé vezető úton (főleg ha van aki hazarepül vele). Mindenképp megemlíteném még azt a fegyvertényt, hogy elképednek a fotós kollégák / ismerősök, ha kiakasztjuk a nyakunkba, aztán 1 perc alatt elmondjuk mire is való. Arra ügyeljünk, hogy csak fotós körökben tegyük a ruházaton kívülre jól látható helyre. Nem fotós közegben természetesen vagy furcsán néznek, vagy az elektro-fétis valamely formájának fogják tulajdonítani, esetleg trendi kiegészítőnek Az sem kizárt, hogy kérdezgetnek ilyenkor fölényesen csináljunk úgy mintha tudnánk, hogy tudja mi az a "raw" és vagdalkozzunk a "wb"-kel meg azzal, hogy ez amerikai cucc... (nem ám csehszlovák :) )
Már csak emiatt az élmény miatt is mindenképp megérte.. de legalábbis távolról is megmondhatják "ottanvanatopponacsávó" .
Akit bővebben érdekel a dolog nézzen szét a forgalmazó fórumain, esetleg elámulhat a mért értékeken is. A mellékelt két RAW állományon remekül megtekinthetőek a beállítások és kipróbálható, hogy hova is kellene állítani a fehéregyensúlyt.
Az első RAW vaku nélkül készült, energiatakarékos fénycsőnél fehér búra (váz wb:izzó).Itt látható ,hogy a tesztábrás fehér 500K val félreinformál, a gyári beállítás használhatatlan (a fénycső beállítás mégrosszabb.)
Eredeti 3900K, Fehér lap 2500K, WhiBal 2000K
A második RAW vakuval készült,izzófénynél amit oldalt sárga lámbaúra övez ( váz wb: vakufény). Itt a tesztábratesztábra "fehér" csak kicsit tér el mert túl hideg fehéret ad a gyári "izzó"beállítás szintén használhatatlan.
Eredeti 5750K, Fehér lap 5450K attól függően honnan veszel mintát, WhiBal 5450K
- A hozzászóláshoz belépés szükséges
- 27646 olvasás
Hozzászólások
Egy kis kiegészítés:
Ha valaki rendelkezik az eszközzel ne féljen használni direkt és indirekt vakuzásnál is, mert brutális eltolódásra számíthatunk.
A jpg-sek nyugodtan használhatják a sötétszürke kártyát (PS/levels-nél). RAW-ban pedig a világos szürkét érdemes használni (ezt nem említettem ). A második példa raw nál el lett gépelve a pontos szám, aki kíváncsi rá az töltse le és vizsgálja meg az otthoni raw konverterében..
Hanánkban -sem forgalmazzák. Csak itt : http://www.rawworkflow.com/
-= BeseZoli =-
Eltelt tíz év..
Ha valaki még olvassa az oldalt esetleg annak azt az örömteli élményt tudom elmondani,hogy néhány hónapja rendeltem G7-es modellt. Nekem egyik kedvenc eszközöm műfényhez és par lámpához. Szóval jó cucc még mindíg! Én esküvői fotózás ban is használom, remek eszköz.