A pályázatokról
Az amatőr fotós (és már ennek a kategóriának a definíciójával is gondban vagyok egy kicsit) Szóval a nem a fotózásból élő, hanem a fotózásért l`art pour l`art fotózó egyén számára viszonylag kevés lehetőség áll rendelkezésére, hogy megmérettesse magát. A „pontozós-fikázós" weboldalak „közösségeit" most inkább hagyjuk. Ott leginkább az anyázásba fulladó vak-vezet-világtalant a divat.
Maradnak a pályázatok, mint a fotós megmérettetését biztosító események. Persze ez akkor lenne igaz, ha lennének még valódi fotós pályázatok, ahol amatőrök is indulhatnak. Azonban ez sajnos nem így van. A nyílt pályázatok túlnyomó többsége nem több egy-egy cég képgyűjtő akciójánál. Hiszen olcsóbb kifizetni pár díjat és cserébe megkapni a pályázók tematika szerint rendezett képeinek korlátlan felhasználási jogát, minthogy valamilyen stock vagy microstock oldalról megvásárolni a képek felhasználási jogait. Ha egy pályázat kiírásában az szerepel, hogy a beküldött képeket szabadon felhasználhatja a kiíró akkor biztosak lehetünk benne, hogy „gyűjtögetős" pályázattal van dolgunk. Ha pedig sikerül olyan kiírást találnunk, amely korrekt és a zsűrit is megnevezik, mi több a zsűri olyan fotográfusokból áll, akik már letettek valamit az asztalra, akkor szembe kell néznünk azzal a ténnyel hogy a fotók értékelése egy teljesen szubjektív dolog. Ha feltételezzük azt, hogy egy pályázat döntőjébe került képek mindegyike technikailag kifogástalan akkor a képek közti sorrendet csak és kizárólag a zsűri pillanatnyi hangulata határozza meg. Erre pedig a pályázónak nincs befolyásolási lehetősége, azaz lutri.
Szép példája ennek a legutóbbi Év természetfotósa pályázat. Ha végignézzük a zsűri által falra juttatott képeket igazából mindegyik tökéletes a maga módján. Az hogy melyik kapott első, második vagy harmadik helyezést az csak a zsűri szubjektív döntése (és szeretném hinni, hogy valóban csak esztétikai szempontos alapján hozott döntésekről van szó). Végigállva az eredményhirdetést azonban ott motoszkál bennem a kisördög. Egy országos jelentőségű pályázat esetén kiemelten fontosnak tartanám, hogy a szervezők mindent elkövessenek a részlehajlás akár leghalványabb gyanújának elkerülése végett. Ebbe szerintem belefoglaltatik az is hogy ne történhessen olyan gikszer, hogy az egyik szponzor különdíjának átadóját a díj átadása után visszahívják hogy átvegyen egy neki kiosztott díjat is. Biztos, hogy nem volt szándékos, csak hát ennek így rossz az optikája. A másik dolog, ami nem hagy nyugodni pedig a nevezésekkel kapcsolatos.
Minden tiszteletem Máté Bencéé, igazán elképesztő amit madárfotósként letett az asztalra. Azonban bevallom már egy kicsit unalmas, hogy minden évben nyer. (Amikor nem akkor éppen a zsűriben ül.) Ha feltételezzük hogy, a pályázat a fotósok megmérettetését szolgáltja akkor számomra az lenne természetes, hogy ha valaki megnyer egy pályázati kategóriát akkor utána már nem indul abban a kategóriában. Pipa, megvolt ezt is meg tudom csinálni és kész. Egyszerűen nem tartom fair dolognak, hogy Bence minden évben indul a madarak és viselkedésük kategóriában és minden évben meg is nyeri. Unalmas lehet a beadás előtt kiválogatni a több száz kiváló madaras fotó közül, hogy nos akkor idén mivel is fogunk nyerni.
Ennyi erővel Arthur Morris http://www.birdsasart.com/about.html minden évben indulhatna a BBC természetfotós pályázaton és gondolom meg is nyerné.
Mielőtt az a vád érne, hogy biztos csak irigykedem Bencére, azért megjegyezném, hogy nekem is falon van két képem is az idei pályázaton és az is biztos, hogy azokban a kategóriákban ahol ezt sikerült elérni, nem fogok többet indulni, hiszen elértem amit akartam, bebizonyítottam magamnak hogy a képeim vannak olyan jók mint más fotósoké. A helyezés pedig úgy is csak egy szubjektív döntés, amit nem lehet befolyásolni.
- Sefi blogja
- A hozzászóláshoz belépés szükséges
- 4237 olvasás
Hozzászólások
Van ebben némi igazság, de többféle szempontból meg lehet közelíteni.
Én végignéztem a Web-en a végső döntési körre kiválogatott képeket (mármint a Természetfotó 2008-at, a könyv is megvan már) és úgy éreztem, a zsüri elég jól döntött.
Azon nyilván lehet vitatkozni mindig, hogy az első és a második nem fordítva van-e stb...
(Most tényleg tekintsünk el a képgyűjtő pályázatoktól). Az pedig, hogy valaki indul-e hatvannyolcadszor egy pályázaton, az ...khmm... személyiség kérdése egyrészről, másrészről van, akinek (pl. éppen Máté Bence) üzleti reklám és azért fontos.
Az értékelők számára ott is nehézség adódik, hogy egyre több a jó kép. Már minden jobb amatőr természetfotósnak van 237 db jégmadár képe, már nem teljesítmény önmagában lefotózni egy sast. Itt jöhetne be a "művészet" kényes fogalma. (A repülő madártojás nekem nem az. Erről is lehet persze vitatkozni.)
Ha már művészeti rangon beszélünk a dologról, akkor az más minőségi szint, mint a természet egyes pillanatainak ábrázolása. Olyan ez, mint az autók formatervezése. Sok, sok szép, de hamar avuló, bár szemnek elsőre tetszetős forma, és néha egy-egy korszakalkotó vagy éppen különösen időtálló forma. Magam többször ez utóbbi két jellemző egyikét nem találtam-találom sok "jó", sőt nyertes képben, de ez nemcsak a zsüri hibája.
Meggyőződésem, hogy erre kell tartania a dolognak, különben érdektelenségbe fordulhatnak a "pályázatok".
Számomra például nagy csalódás volt a Canon tavalyi európai netes pályázatának a lebonyolítása, tőlük azért többet vártam. Persze bármilyen zsűri határozatát könnyű igazolni, hiszen "fellebezés" ellene nincs, lehet hivatkozni, hogy ők így látták. Pár éve történt, hogy egy fotóújság pályázatát (melynek egy akkor nagyon komolynak számító csúcsgép volt a fődíja) egy olyan fotóklub vezetője nyert meg, amely klub egyik tagja volt a zsűrielnök! Ezen egyébként személyesen is ott voltam.
Bár Máté Bence kiváló fotós (gondolom a BBC pályázat díjait nem úgy adják, mint az elöbb említett esetben) az utóbbi években meghonosított "fotótúrizmusa" többek szerint is kontrolált körülmények közötti, tehát nem igazi természetfotózás, (bár gondolom őt ez a vélemény hidegen hagyja, amíg megy a bolt.)
sztem mára csupán filozófiai kérdés. A védett Serengetiben 20 m-ről, kocsi tetejéről lehet oroszlánt fotózni, rá sem hederítenek, úgy megszokták. De élik a saját oroszlán életüket, zebrát ölnek, saját maguk. Ez kontrollált fotózás akkor?
A mai kiválók természetfotók (állatfotók) nagy része előre megtervezett dolog, sok munka áll mögötte, hogy úgy történjen. Attól még nem hamis, mivel valódi "vadállatokkal" fotózzák, nem állatkertben.
Ehhez ismerni kell az állatokat, tudni, mit szeretnénk lefotózni és létrehozni a megfelelő körülményeket.
Csak meg kell nézni pár werkfilmet David Attenborough-val és megdöbbenünk, hogy filmezték, fotózták a jeleneteket.
Ez már csak így van. Ez még nem hamisítás, ettől még nem kisebb értékű a fotó.
Tényleg nem akarom Bencét fikázni, mert tisztelem amit elért. De az is biztos, hogy luxuslesből tükrös üveg mögül fotózni az itatóra szálló madarakat, gyakorlatilag ugyanaz mint az állatkerti fotózás. Technikai sport, nem természetfotózás.
Üdv!
nem akarod tényleg fikázni Bencét, mégis azt teszed.....
bár ahol a cikk írója is elmondta hogy neten megy a kollektív anyázás, nem áll szándékomban elkezdeni ilyet, ezért sem teszek fel képet netre itthon, pont nem érdekel a hozzá nem értő, de annál okosabb, magát fotósnak nevező kókler véleménye, pont meg vannak azok az elismert fotósok akiktől véleményt tudok kérni.
Gondolom jól ismered Bencét és pontosan tudod milyen "luxus" leseket épít, sőt gondolom azt is tudod hogy biztos lezsírozza a madarakkal is hogy odajöjjön! Szerinted azok a szövegek amiket nyomnak főleg MO.-on hogy így megy úgy cserkelt, annak van köze a valósághoz? Aki így fotózik az becsülendő és hajrá, én is mentem már erdőben vad után, és majd ha lesz még egy életem lehet csak így fogok fotózni, de addig is, ahogy a világon mindenhol kb, leshelyek vannak ahol csodálatosabbnál csodálatosabb képeket lehet készíteni! Bencéről biztos azt is tudod mit ért el és milyen tudása van egyébként az állatokról, főleg madarakról, ha már így leszólod....és az állatkertes hasonlatodra már nem is írok semmit. A Hortobágy valóban tökre hajaz a bp-i állatkertre pl, hogy nekem ez eddig fel sem tűnt! Köszi hogy szóltál....
A cikk írójának két dolgot írnék le, egy, el kell felejteni az itthon pályázatokat, pályázzon az aki elég naív, aki elég szerencsés hogy pont nem valamelyik zsűri haverja nyomta ki a képét, vagy pályázzon itthon az, akinek bratyizik valamelyik zsűritaggal: az idei pályázaton látszott is, ha már az év természetfotósát hozta fel a cíkk írója....mellesleg Bence és még 1 max 2 olyan fotós van akik pont azért vannak mindig nyerő helyzetben, mert tudnak és nem mert luxus lesekbe járnak, megdolgoznak a képekért. És a végére még hogy miért mindig Bence nyer, ami szintén nem igaz, nem mindig ő nyer, de csak annyit mondok: senkinek nincs megtíltva hogy jobb képet csináljon Nála, hajrá.
Köszönöm a hozzászólás lehetőségét, reakciókra nem reagálok, ahogy írtam nincs kedvem belekezdeni vagdalkozásba, nem szokásom, csak a fenti dolgokat le akartam írni!
Azmo
...jutott eszembe az utolsó bekezdésedről. Nehogy bárki félre értse, előrebocsájtom, eszembe sem jut, hogy irigykednél. Gimis korom nagy vágya volt, bekerülni az országos atlétikai versenyre, futni a Népstadionban. Nem volt irreális a vágy, hiszen 100 m-en minden helyi versenyt megnyertem, 11,9 volt a legjobb erdményem. Elképesztő mennyiséget melóztam érte. Ám a megyei válogatón minden évben összekerültem egy sráccal, aki minden évben 0,1 másodperccel volt jobb nálam. Négy évig néztem közvetlen közelről a hátát. Minden versenyünk olyan volt mint a klaszikus álom, mikor - mintha iszapban kűzdenél - az a karnyújtásnyi távolság csak nem fogy el soha. Ha másik megyében élek, minden évben ott vagyok az országos döntőben. Megesik az ilyen :) eosz
Nem egészen értem a hasonlatodat, mert a futószámok végeredménye konkrétan megállapítható (a célfotó egyértelmű!), míg a fotópályázatoké (bármilyen pártatlanul is bírálják el) pedig szubjektív, és mindig lesznek ezzel elégedetlenek. Nem mérhető mennyiség a "jó kép" fogalma, nincs rá ISO-szabvány, még ha vannak is pl: képszerkesztési szabályok. A cikk írója egyébként a zsűrizéssel kapcsolatos ellentmondásos hazai helyzetet vázolta.
U.i.: Gondolom te sem kaptál díjat a budapesti döntő után, miután be sem jutottál oda!
Sziasztok!
Nem állt szándékomban regisztrálni erre a lapra, de most sikerült olyat olvasni, ami mellett nem tudtam elmenni szó nélkül. "Persze ez akkor lenne igaz, ha lennének még valódi fotós pályázatok, ahol amatőrök is indulhatnak. Azonban ez sajnos nem így van." Ez így, ebben a formában egy kicsit igencsak erősre sikeredett szerintem. Az országban vannak még fotópályázatok, ahol megmérettetheti magát az ember. Az is tény, hogy sajnos egyre kevesebb és mindenhol ott van az említett zsűri szubjektivitása... Ha valaki nem akarja, hogy használják a képét korlátlanul, akkor arra a pályázatra nem szabad elküldeni a képét. Akár MAFOSZ, akár FIAP által patronált pályázatra küldi az ember a képét, minden esetben csak arra kérnek jogot a szervezők, hogy a pályázatot bemutató, népszerüsítő anyagokban szerepelhessen a kép. Ja, hogy ez nem az év természetfotósa pályázat? Nincsenek 100000ft-os díjak? No igen, ez így van. Ellenben szinte mindegyik ad ki katalógust, amit általában a nevezési díjért cserébe megkap az ember. Ha valakinek pedig kevés lenne az itthoni, MAFOSZ által szervezett MAFOSZ szalon és a többi pályázat, akkor tudom ajánlani mondjuk ezt: Al Thani award for photography. Csak a katalógusért megéri nevezni rá és itt még a díjak is igencsak komolyak! Természetesen ezen kívül még sok-sok pályázat van, ahova lehet küldnei képeket, akár a világ másik végébe is...